۲۳ خرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۵۱
کد خبر: 81199314
T T
۰ نفر
شهرداري‌ها فاقد متولي مشخص هستند

تهران بزرگ - ايرنا - معاون شهردار تهران اظهار داشت: متاسفانه شهرداري‌ها فاقد متولي مشخص هستند .

به گزارش ايرنا از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سيد جعفر تشكري هاشمي در نشست فصلي معاونان حمل و نقل و ترافيك شهرداري‌هاي كلان‌شهرهاي كشور كه روز پنج شنبه به ميزباني شهرداري تهران برگزار شد گفت: وزن شهرداري‌هاي كلان‌شهرها به لحاظ گردش مالي، گستردگي سازماني، مسئوليت‌هاي اجتماعي و تنوع وظايف اگر از وزن برخي وزارت‌خانه‌ها بالاتر نباشد، پايين‌تر نيست.

وي با تاكيد بر اينكه نبايد سنگيني هزينه اداره شهر را روي دوش شهرداري‌ها‌ و شهروندان انداخت گفت: حق گذشتن از سهم مصوب دولت و بودجه‌اي كه دولت به عنوان حق شهروندان به شهرداري‌ها مي پردازد ندارند.

معاون شهردار تهران گفت: ضمن احترام ويژه به دولت بايد بگوييم يك سال از استقرار دولت يازدهم گذشت و سال اول مسئوليت دولت سپري شد اما كمك‌هاي مورد انتظار از دولت تحقق نيافت .

تشكري هاشمي ابراز اميدواري كرد: بي مهري‌هاي دولت گذشته نسبت به مديريت شهري تهران مجددا تجربه و تكرار نشود.

وي تصريح كرد: در همكاري با وزارت كشور و وزارت اقتصاد و دارايي به جاي صرف انرژي‌ براي به رخ كشيدن ضعف ها دستمان را در دست يكديگر بگذاريم تا بتوانيم گام‌هاي بلندي به منظور خدمت به مردم كشور بر داريم.

معاون شهردار تهران گفت: مداخله دستگاه‌ها در امور شهر، برنامه‌ريزي هاي‌ مديريت شهري را مختل مي‌كند همچنين در پرداخت سهم هر شهر از اعتبارات قانوني بايد وزن آن شهر در نظر گرفته شود.

وي ادامه داد: بي توجهي دولت به شهرها مانع توسعه شهري مي شود و نمودارهاي موجود نمايانگر روند نزولي اعتبارات دولتي كلان‌شهرها در زمينه توسعه حمل و نقل عمومي است.

وي با بيان اين كه نبايد با قوانين و مقررات سليقه‌اي برخورد شود و قانون بايد مبنا و محور تمام امور باشد، تصريح كرد: طبق قانون تمام رديف‌هاي ترافيكي از جمله اخذ جرايم رانندگي، بودجه عمراني مترو و يارانه بليت اتوبوس و مترو در قالب قانون توسعه حمل و نقل عمومي قرار دارند و تمام اعداد و ارقام بر مبناي اين قانون تعريف شوند اما اين گونه عمل نمي‌شود، بلكه سليقه‌اي و با مداخلات نا به جا و ناروا متن صريح قانون زير پا گذاشته مي‌شود.

تشكري هاشمي با بيان اينكه به ازاي هر مسافر كه از طريق مترو جا به جا مي‌شود، عملاً حدود يك و نيم ليتر در مصرف بنزين صرفه‌جويي اتفاق مي‌افتد، خاطرنشان كرد: هر خط مترو كه راه‌اندازي مي‌شود ظرف دو تا دو سال و نيم بعد، صد در صد سرمايه گذاري كه براي ساخت آن انجام شده را از محل صرفه‌جويي در مصرف بنزين جبران مي‌كند.

وي افزود: اين نشان دهنده ظرفيت فوق¬العاده مترو است و وزارت نفت و وزارت كشور بايد اين موضوع را دنبال كنند تا از اين ظرفيت قانوني استفاده شود.

وي همچنين با تصريح براينكه آلودگي هوا مختص شهر تهران نيست و تمام ‌شهرهاي بزرگ دنيا نيز با آن درگير هستند گفت : برخورد علمي و كارشناسي با اين موضوع، منشاء آن، راهكار‌هاي مبارزه با آلودگي هوا و برنامه‌هاي اجرايي مورد نياز مساله مشترك كلان ‌شهرهاي ايران است.

معاون شهردار تهران تصريح كرد: شركت كنترل كيفيت هواي تهران مطالعات تخصصي و تحقيقات آزمايشگاهي گسترده‌اي را درباره منشا آلودگي هواي تهران انجام داده كه مي توان نتايج اين مطالعات و تحقيقات را در اختيار ساير كلان‌شهرها و شهرهاي كشور قرار دهد.

تشكري هاشمي موضوعات مورد نظر مديريت شهري مانند موتورسيكلت‌هاي برقي، فيلترهاي دوده و خودروهاي هيبريدي را در رديف مطالبه هاي عمومي عنوان كرد.

564/7561/
۰ نفر